LOGOPEDIA

Drogi Rodzicu, 

słuch odgrywa główną rolę w kształtowaniu mowy dziecka. Ten zmysł możemy cały czas rozwijać, kształtować w niemalże każdej sytuacji naszego życia. Tym razem, wykorzystajmy do tego wolny, przyjemnie spędzony czas wśród przyrody.

Wytęż słuch, posłuchaj pięknego śpiewu ptaków i rozpoznaj, które z nich słyszysz! 🙂 

https://www.glosy-ptakow.pl/?fbclid=IwAR2zHK9asP-x_aeeUqHGL76MIrpkBoMjVLa986FmMhmIKGCa7yS9IsFraIA

Słuchamy uważnie i poznajemy nowe słowa!

Kochani, przypominam o bardzo prostej czynności, która niezwykle rozwija Wasze pociechy! 

Zachęcam aby wybrać stałą godzinę przed snem i poświęcić chociaż 15 min. codziennie na czytanie KSIĄŻEK. Ta aktywność dużo lepiej przygotowuje dzieci do odpoczynku – wycisza do snu, a także polepsza koncentrację uwagi i wzbogaca słownictwo u dzieci. Korzyści z czytania odpowiednich dla dzieci książek jest oczywiście jeszcze więcej. Nie zapominajcie o rozmowie z dzieckiem na temat przeczytanej treści czy chociaż kilku pytań w trakcie czytania. Dodatkowo, dzieci mogą tworzyć listy czy pamiętniki o przeczytanych książkach, np. jeden rysunek na temat książki lub zapis jej tytułu.

Powodzenia! 🙂 

Poniżej – przykład znanej Wam serii książeczek.

Drogie dzieci, ode mnie dla Was!

https://youtu.be/W_bdNVT6Er0
https://youtu.be/3sr_hMU5ZRQ
https://youtu.be/3Ux2rAUsWm0

inna wersja ćwiczenia z rękawiczką: https://www.facebook.com/101497958156919/videos/528964694460397/

Ćwiczenie słuchowe: 

– sprawdź, czy potrafisz nazwać wszystkie instrumenty

– posłuchaj i zgadnij, który to instrument

Powodzenia!

Drodzy Rodzice, czas na małą niespodziankę ode mnie.

Przygotowałam nagrania z ćwiczeniami logopedycznymi specjalnie dla dzieci z naszego przedszkola i bardzo proszę, aby były one wykorzystywane jedynie przez Was.

Zachęcam do rozwijania się poprzez wspólną zabawę!

P.S. Mam nadzieję, że moja piosenka już wkrótce będzie nieaktualna:). 

1. UWAGA, NAJPIERW DZIECKO SŁUCHA, POTEM OGLĄDA – pomóżmy dziecku rozwijać wyobraźnię 🙂

Proszę wybrać moment, w którym dziecko będzie spokojniejsze i bardziej skoncentrowane.

Dziecko kładzie się wygodnie, Rodzic odtwarza dźwięk i dołącza do dziecka. Zachęcamy do wysłuchania opowiadania na leżąco z zamkniętymi oczami.

Po wysłuchaniu opowiadania zaczynamy je omawiać. 

– Jeśli dziecko rozpocznie jako pierwsze – możemy zacząć zadawać trudniejsze pytania, coraz bardziej szczegółowe. Odtwarzamy ponownie, by sprawdzić czy dobrze zapamiętaliśmy historię. Kiedy już dziecko będzie ją rozumiało (będzie miało też własny obraz tej historii), obejrzyjmy ją wspólnie – będzie to na pewno ciekawe doświadczenie!

– Jeśli dziecko nie rozpocznie streszczania historii, pomagamy od zadawania najprostszych pytań, np. „O kim jest opowiadanie?”, „Kto wrócił do domu?”, „Kto przytulił mamę?”. Słuchamy ponownie i zatrzymujemy w trakcie, omawiamy krok po kroku. Gdy dziecko pozna historię, oglądamy i również omawiamy.

Zachęcam do wyszukiwania słuchowisk dla dzieci, gdyż świetnie rozwijają wyobraźnię, rozumienie, opowiadanie, pobudzają nadawanie mowy, poszerzają słownictwo, a także relaksują i poprawiają koncentrację uwagi.

POODDYCHAJMY I ZRELAKSUJMY SIĘ WSPÓLNIE z NIEDŹWIADKIEM! 

Właściwy, naturalny i swobodny oddech jest podstawą poprawnej i ładnej wymowy.

– Rodzicu, nie mów dziecku, że ćwiczymy oddech – relaksujemy się z Niedźwiadkiem

– Dziecko kładzie się wygodnie i jeśli będzie mu to odpowiadać, to zachęcamy do swobodnego położenie rączek w okolicach pępka, troszkę pod nim z łokciami opartymi o podłogę czy dywan. Dziecko zamyka oczy i czeka na pierwsze dźwięki opowiadania, słucha i sugeruje się wyłącznie głosem z nagrania.

– Rodzic może dołączyć do dziecka, ale tak, żeby móc kąta oka obserwować jego brzuszek i klatkę piersiową – BARDZO PROSZĘ o obserwację oddechu dziecka przez cały czas trwania relaksacji, szczególnie na początku (zanim Niedźwiadek się położył) oraz gdy już leżał (gdy słyszymy polecenia związane z oddechem). Będę wdzięczna, jeśli zechcą Państwo przesłać mi krótką notatkę ze swoimi spostrzeżeniami, tzn. czy dziecko wysłuchało całej historii, czy miało otwartą/ zamkniętą buzię, czy w trakcie oddychania unosił się brzuch a na nim rączki, czy bardziej klatka piersiowa i inne. Mój adres mailowy podałam w pliku z ćwiczeniami do domu nr 4. 

1. Umil sobie czas i posłuchaj ciekawych i wartościowych piosenek dziecięcych, których pewnie jeszcze nie znasz! Poznaj także inne utwory tych artystów.

2.  Zobacz, jak za pomocą dłoni możesz wykonać własne pomoce logopedyczne.

1. GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA na rozgrzewkę dla wszystkich dzieci

https://wordwall.net/pl/resource/995123/gimnastyka-buzi-i-j%c4%99zyka

2. Zabawa z produktem, którego nie brakuje w żadnym domu! Baw się z MAKARONEM 🙂

Zachęcam również do obserwowania specjalistki Aleksandry Charęzińskiej, np. na instagramie, gdzie można zadawać pytania dotyczące rozwoju dzieci, szczególnie w zakresie INTEGRACJI SENSORYCZNEJ.